
התנועה לצדק טבעי –המלט - HAMLET
חינוך ותקציב
תגובה ליאיר לפיד מתאריך 15/01/10
אתה טועה שאתה חושב [כמו כולם] שבכסף נוסף אפשר יהיה לפתור את נושא "החינוך " במדינת ישראל.
גם הוספה של חמישים מיליארד שקל לתקציב משרד החינוך לא תשנה את התמונה ואולי אפילו תרע את המצב.
אני עובד כפסיכולוג בבתי ספר, ילדי לומדים בבתי ספר ואני מאמין אדוק ומיישם בהצלחה את הפסיכולוגיה האבולוציונית.
איך כסף יפתור את הבעיות הבאות?
1. הפרעות בלתי פוסקות בכתה.
2. תלמידים חלשים, חסרי מוטיבציה ללמידה בגלל שהם יודעים שהלימודים לא יועילו להם בחיים.
3. תכני לימוד במקצועות הומאניים מועברים בצורה משעממת , לא רלוונטית וחסרי משמעות.
4. המקצועות המדעים, במיוחד מתמטיקה דורשים למידה ברצף והכרות טובה מאד של המורה את התלמידים. תהליך למידה ברצף ממושך לא קיים כמעט בבתי הספר.
5. משפחות במשבר, הורים לחוצים, מתערבים בתוקפנות בעבודת מערכת "החינוך" ומזיקים לתהליך הלמידה .
6. עשרה אחוז מהתלמידים אינם מסוגלים לעמוד בדרישות הלימודיות וההתנהגותיות של המסגרת החינוכית ו"כישלונם" במערכת הנוכחית הוא בלתי נמנע.
7. שיתוף הפעולה בין המשפחה, מערכת "החינוך" ומערכת הבריאות לקוי מאד, עובדה זו מונעת טיפול טוב מהזקוקים לו ומפריע מאד לתהליך למידה יעיל.
8. חינוך לערכים של אזרחות טובה מהווה חלק מיערי מתוכנית הלימודים.
9. יש יותר מדי מעברים במערכת "החינוך", מעברים בגיל צעיר הם מכשול ענק לחינוך טוב.
10.לגבי מה יכול לעשות כסף ?
כסף יכול להחזיר לארץ יהודים חכמים שיחיו פה. כסף לא נחוץ להצלת מערכת ההשכלה הגבוהה כי היא לא במצב הדורש הצלה. היא מנופחת ובזבזנית.
כסף יכול למשוך להוראה אנשים יותר מוכשרים אולם ללא מהפכה במערכת החינוך, תרומתם תהיה שולית. אותם אנשים מוכשרים שיעברו להוראה, יעזבו תחומים אחרים. יש אחוז מסוים וקבוע של אנשים מוכשרים הם לא יכולים להיות בשני מקומות באותו זמן.
יאיר היקר,
חינוך זה הקנית ערכים לאזרחות טובה. את זה עושה כל החברה, התקשורת, התרבות המשפחה, הרחוב, החברים, המוסדות שלטוניים וידע הנרכש באופן אישי. למידה של תכנים יכולה להיעשות בבית הספר.
מערכת החינוך וההשכלה היא רק אחת התורמות לחינוך.
לדעתי מערכת "החינוך" בישראל היא גרועה ביותר היא פוגעת בעשרות אלפי תלמידים ומשפחותיהם.
היא מחלישה את החברה בכללותה. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מערכת חינוך כזאת. היא יכולה להיות הרבה יותר טובה
בנימה אישית - אביך היה בעיני אדם גדול וחכם שעשה רק טוב.
.
אני מצרף תוכנית שכתבתי המבוססת על מה שהמדע יודע על הטבע האנושי.
מבנה אידיאלי למערכת חינוך-השכלה
[מבוססת על הצרכים האוניברסלים של בני האדם]
מטרות מערכת חינוך והשכלה צריכות להיות
א- חיזוק האמונה של התלמיד ביכולתו להצליח כבוגר
ב- הגברת הנכונות לתרום לחברה.
ג- למידה אופטימאלית של תכנים נבחרים, שיפור יכולת החשיבה.
ד- שיפור היכולת להשתלב בחברה .
ה- גיבוש זהות לאומית.
עשרת הדיברות
קוד אתי, מבנה ודרכי פעולה למערכת ההשכלה והחינוך.
1. רציפות חינוכית חברתית מגיל 5 עד גיל-16
2. חווית הצלחה לכל תלמיד. 100% הצלחה!
3. אחריות מלאה על הלמידה .100% אחריות!
4. התאמת החומר הלימודי ליכולת הלימודית
5. מניעת פגיעה חברתית ולימודית בתלמידים [כולל אמצעי אכיפה פנימיים וחיצוניים]
6. מתן תמיכה רגשית כוללת
7. בית הספר יהיה מרכז טיפולי [כל הטיפולים הקשורים ללמידה יינתנו במסגרת בית הספר]
8. במקרה של פגיעה בין הילדים או בתוך משפחה, תהיה עדיפות לטיפול על פני ענישה
9. חינוך לתרומה לקהילה
10. לידע את ההורים במצב הילד בכל התחומים ולספק ייעוץ .
הסעיפים המודגשים צריכים להיות חלק מהקוד האתי של מערכת ההשכלה מכיוון שאי מילוים פוגע בילדים פגיעה ישירה. מקורם של כל עשרת כללי ההתנהגות הוא בידע שיש לנו על הצרכים האוניברסאליים של ילדים והאופן בו ניתן למלא אותם.
הפעלה נכונה של עשרת הדברות למערכת החינוך והשכלה תשפר את ההישגים של רוב הילדים,תפחית את האלימות והמתחים בבית הספר והכי חשוב תגדל בוגרים מחויבים לקהילה, בעלי ערך עצמי גבוה ובעלי מוטיבציה להצלחה ועזרה הדדית.
מבנה פיזי
מתחם למודי שיכיל מרפאה לילדים, מרכזים לטיפול בפעוטות, גני ילדים ומרכזי למידה [בתי ספר לשעבר] מגיל 6 עד גיל 16 מכתה א עד ט.
ילדים יוכלו להתרועע ולראות ילדים אחרים מכל הגילאים. לא תהיה הפרדה מלאה בגילאים.
במתחם יהיו מתקני ספורט ויפעלו בו חוגים שונים. הוא יהיה פתוח לשימוש מהבוקר עד הערב.
המבנה יהיה שילוב של בית ספר ומתנ"ס.
מתחם למידה יכיל בין 500 ל -1000 ילדים.
סביב מרכז הלמידה תיווצר ותתפתח קהילה בה אנשים יכירו אחד את השני טוב יותר.
תהליך הלמידה
1. אחריות המערכת כולה היא לספק לכל ילד וילדה התנסויות של למידה מצליחה שדרכן יוכל לבנות אמונה ביכולתו להצליח בעתיד.
2. כל הלמידה תעשה במרכז הלמידה. כל ההוראה תינתן על ידי המורים הרשמיים של הילדים. לא יהיו מורים פרטיים, לא יינתנו שיעורי בית .
3. לימודי ליבה במקצועות הומאניים, מדעיים ומעשיים עד גיל 12,
ללא ציונים ללא מבחנים. תלמידים ילמדו בקבוצה קבועה [עם שינויים] מגיל 6 עד גיל 16. המורים ילמדו את התלמידים.
4. כל התלמידים יחתמו חוזה עם המערכת לגבי כמות ואיכות החומר אותו הם לומדים.
כל תלמיד יוכל להגיע להסכמות לגבי כמות ואיכות החומר הנלמד. כל התלמידים יחויבו ללמוד את תכני הליבה.
5. תלמיד שיפריע לאחרים ללמוד יועבר לפעילות אחרת או למקום אחר במתחם בה לא יוכל להפריע.
6. מורה אחד ילווה קבוצה קבועה של התלמידים לאורך השנים. המורה יהיה אחראי ללמידה ולהתפתחות כוללת של הילדים עליהם הוא אחראי. לכל מורה יהיו עד 20 ילדים באחריותו. המורה יהיה כמו הורה נוסף. הוא ידווח להורים על כל התנהגות הדורשת התייחסות מיוחדת.
7. יהיו מקצועות ופעילויות בחירה בהם יוכל כל ילד להחליט בעצמו. בחלקן הן יהיו פעילויות פרטניות ובחלקן קבוצתיות. [חקלאות,טכנולוגיה,בעלי חיים, טיפול בנכים או מוגבלים, עזרה לאחרים, תיקונים לבית ולמכשירים, בישול, מחשבים, אופנה ועוד ועוד...]
8. מגיל 12 לערך יגדל מגוון המקצועות והפעילויות שיוצעו לתלמידים ותתאפשר הערכה מדויקת לגבי ההישגים הלימודיים למי שמעוניין בכך. תלמיד שירצה להיבחן ולקבל ציון יוכל לעשות זאת.
9. יתאפשר מעבר בין קבוצות לתלמידים הרוצים בכך. והקבוצה מעוניינת ומסוגלת לקבל תלמיד נוסף.
10. חלק מהפעילויות יהיה מחוץ למתחם וידרוש נסיעות ולינות מחוץ לבית.
פעילות חוץ ביתית
כל ילד ישהה חודש בשנה מחוץ לביתו. או מגורים אצל משפחה אחרת או מגורים ועבודה בחווה או במחנה או בטיול ללא משפחתו], פעילות זו נועדה להגביר את יכולתו של הילד לתפקד באופן עצמאי.
צרכים אוניברסלים של ילדים
1- אהבה תמיכה ושייכות.
2- להיות בחברה של ילדים אחרים
3- הצלחה במעשים ובלמידה. סביבה המאפשרת ביטוי היכולות .
4- הערכה ויציבות חברתית. בטחון פיזי ובריאותי.
5- למידה של תכנים משותפים, והתפתחות לקראת חיים עצמאים.
לא כל הילדים רוצים ויכולים להיות מנהיגים אולם אין אף ילד בעולם שרוצה להיות דחוי בודד ונכשל.
המערכת לא יכולה לגרום לילדים לאהוב כל ילד או למנוע את כל הפגיעות החברתיות. המערכת יכולה לתמוך בכל ילד ולתת לכל אחד אפשרות להצליח לפי יכולתו.
המערכת יכולה לצמצם פגיעות חברתיות .
המערכת יכולה לחנך את כל הילדים להתנהגות תורמת ועוזרת .
המלט-תנועה לצדק טבעי – HAMLET -
HAMLET - -תנועה לצדק טבעי - המלט
הצעות מעשיות בתחום קשרי ויחסי שלטון-אזרח בישראל
צדק טבעי הוא מערכת יחסים הוגנת וידידותית בין האזרח לשלטון שבו המערכות השלטוניות מותאמות לשונות הקיימת בטבע האנושי.
מטרת התנועה ששמה המלט - לצדק טבעי – HAMLET היא שינוי
המערכות השולטות באזרח, באופן המתחשב בתכונות המולדות של האדם.
אנו מציעים שינויים בתחומים הבאים.
יחסים ואמון
עקרון - אדם סביר אינו מסוגל לדעת ולהבין, כל הזמן, את כל החוקים והנהלים על פיהם פועל השלטון. הדרכה אישית במצבים מסובכים, תימנע עימותים ונזקים לאזרח ולמערכת. שלטון טוב יותר יוצר קשר ידידותי מאד בינו לבין האזרח.
יוקם גוף לתיווך וגישור בין האזרח למערכת השלטון- גישור שלטוני.
פעילי הגישור השלטוני (מתנדבים)ילוו וידריכו באופן אישי את הפרט והמשפחה בכל מקום בו קיים חיכוך עם השלטון. למשל אישורי בניה, קנסות והוצאה לפועל, מערכת החינוך ועוד.
כספים
עקרון- ענישה כלכלית/ חוב כספי יגבה / לפי העקרונות הבאים בלבד.
1. בהתאם למידת הנזק שנגרם.
2. ללא קנסות נוספים של עונשין על אי תשלום בזמן.
3. הוצאות גביה מינימאליות שיעשו מיד עם הטלת החוב לפני שהחוב צובר פיגורים. [ עיקול חשבון הבנק]
הריבית על החוב תהיה ריבית של ההוצאה לפועל.
עקרון החפות
החזרה מעשית של זכות החפות המופרת בפועל בשל הליכי חקירה ומשפט ארוכים, חשופים ומתישים שעשויים לנשל את האדם (החף מפשע בסבירות גבוהה לעיתים) מכל נכסיו.
הימנעות מוחלטת מענישה מכל סוג שהוא בכל העבירות, איסור מוחלט לפגוע בכל צורה באדם שלא הורשע. כולל פגיעה במקום עבודה .
* הגבלה על משך חקירה. מתוך לקיחה בחשבון כי לעיתים עצם החקירה והפרסום הכרוך בה עלול לגרום נזק בלתי הפיך .
* ביטול אפשרות ההשעיה מהעבודה עד תום החקירה.
* במידה של זיכוי - יינתן פיצוי מלא של השלטון.
חוקי תכנון ובניה
עקרון –זכות יסוד למגורים ולפרטיות לפי האפשרות הכלכלית.
1. עבירות על חוקי הבניה יהיו עבירות אזרחיות לא עבירות פליליות.
2. לא תהיה הגבלה על יעוד למגורים. [אפשר לגור גם באזורי משרדים ותעשיה]
3. לא תהיה הגבלה של גודל דירה.
4. חנינה כללית לעבירות הבניה הקטנות .
רווחה וטיפול
עקרון- עדיפות לטיפול על פני ענישה, בפגיעות בתוך המשפחה.
1. הימנעות מענישה הפוגעת בקורבן פעם נוספת בעקבות הענשת התוקף. כשהתוקף הוא בן משפחה).
2. הורים שילדם מגלה התנהגות מסוכנת או אלימה, יחויבו בקבלת יעוץ מקצועי עד שהבעיה נפתרת.
3. זוג שיש לו ילדים ומתכוון להתגרש, יחויב בקבלת יעוץ מקצועי לגבי הילדים.
4. גישור וטיפול בנפגעים ובפוגעים. [בעיקר במשפחה] מטרת הגישור היא הפסקת הפגיעה באופן מידי, מניעת פגיעה נוספת בקורבן ובאחרים ופיצוי לקורבן.
5. המערכת הטיפולית ואבחונית תבוקר ,תימדד ותוערך על פי תוצאותיה.
שינויים אלה יפחיתו את כמות הפגיעות בתוך המשפחה ואת המידה בה ילדים ימשיכו להיפגע.
HAMLET - בברכה- המלט -התנועה לצדק טבעי